Wat ik nooit eerder heb gezegd

Juni 1977. In het universiteitsstadje Middlewood ontdekt de familie Lee dat hun dochter verdwenen is. Een paar dagen later wordt het lichaam van de zestienjarige Lydia uit het meer gevist. Verteerd door schuldgevoelens slaat haar vader een roekeloze weg in die hem zijn huwelijk kan kosten. Haar moeder Marilyn is gebroken, maar vastbesloten om een dader te vinden - tegen elke prijs. Lydia's broer is er zeker van dat hun getroebleerde buurjongen Jack iets te maken heeft met het drama. Maar het is de jongste in de familie, Hannah, die meer ziet dan iemand zich realiseert en die wel eens de enige zou kunnen zijn die weet wat er echt gebeurd is. 

Titel: Wat ik nooit eerder heb gezegd
Auteur: Celeste Ng
Aantal bladzijdes: 336
Speelt zich af in: Middlewood (VS)
Uitgeverij: A.W. Bruna

Samenvatting

Lydia is dood. Haar familie heeft het er moeilijk mee om het te verwerken. Ieder wilt weten wie het gedaan heeft. Haar moeder doet er alles aan om de dader te pakken. Terwijl haar vader juist zich meer afzijdig houdt.

Mijn mening

Ik wil allereerst A.W. Bruna enorm bedanken dat ik Wat ik nooit eerder heb gezegd mocht lezen. Ik stond namelijk best wel te stuiteren toe ik las waar het boek over ging.

Ik vind dat het boek best wel vreemd begint. Het begint met Lydia is dood. Ik dacht okay gelijk worden alle feiten op tafel gelegd. Wat nu? Waar gaat de rest van het verhaal over? Het verhaal over Lydia wordt met flashbacks verteld. Je leert haar ouders goed kennen. 

De flashbacks richten zich vooral op de ouders van Lydia. Hoe hebben ze elkaar ontmoet? En wat is hun achtergrond. Ik had eigenlijk niet verwacht dat er flashbacks zouden komen, ik was hierdoor verrast. De manier van een verhaal vertellen heeft Ng anders gedaan dan de 'gemiddelde' auteur. 

De kracht van het verhaal zit het in het vertellen. Zoals ik al zei heeft Ng daar een eigen manier voor. Ik had verwacht dat het verhaal zich een tijd voor de dood van Lydia af zou spelen en dan erna. Maar je wordt meegenomen in het verleden. Het is alsof je de hoofdpersonen echt goed leert kennen. Maar hoe goed kent iedereen Lydia? Ik was echt verrast door de schrijfstijl. Maar dan wel positief.

Heb ik genoten van Wat ik nooit eerder heb gezegd? Ja zeker wel. Is de vergelijking met Waar het licht is juist? Ik vind van niet. Het zijn twee verschillende verhalen. Maar hebben een gemeenschappelijk feit. De dood staat centraal. En een tiener wilt / gaat dood. Maar dat is anders. Ng is zo anders dan Niven wat betreft de schrijfstijl. En ik weet niet welke ik beter vind.

Ik geef Wat ik nooit eerder heb gezegd 4/5

CONVERSATION

1 reacties: