Vraag het de blogger #4

Wat heb jij altijd al willen weten van bloggers? Ik heb bloggers drie simpele vragen en twee stellingen voor gelegd. Wat heb jij altijd al willen weten van de bloggers. Deze keer heb ik  Joany van Craving Pages de volgende stellingen voorgelegd. Ik heb ze zelf ook beantwoord. Benieuwd hoe wij verschillen of juist op een lijn zitten?


Welk(e) genre(s) lees je allemaal? 
Joany: Ik lees in feite alles wat ik maar voor mijn neus geschoven krijg... Al van jongs af aan schommelde ik heel erg heen en weer tussen verschillende genres. Ik las net zo graag de boekjes van Wipneus en Pim als van Flippa Flodderhoed (punten voor iedereen die deze heldin nog kent :P)

Tegenwoordig heb ik wel een zekere voorkeur voor Young Adult boeken, maar daarnaast vind ik het ook fijn om andere genres te verkennen. Ik houd bijvoorbeeld heel erg van historische verhalen en satirische verhalen. Ook heb ik ontdekt dat ik essay-bundels ook wel kan waarderen zoals bijvoorbeeld die van Lena Dunham: Not That Kind Of Girl. 

Mijn grootste liefde - naast YA - is echter dark romance. Boeken zoals de Middernacht-reeks van Lara Adrian met sexy monsters waar je het helemaal warm van krijgt. Dit zijn echt mijn guilty pleassure boeken.

Jaike: Ik lees voornamelijk YA boeken op het moment. Binnen het grote overweldigende genre lees ik eigenlijk wel alles. Buiten het YA genre lees ik ook eigenlijk bijna alles.

Welk(e) is je favoriet?
Joany: Hierbij moet ik wel kiezen voor Young Adult omdat het mij heeft gevormd tot de lezer die ik nu ben. Hoewel ik lezen altijd wel leuk heb gevonden ontpopte het pas echt tot een passie toen ik YA boeken ontdekte. Het begon voor mij met de Twilight-reeks van Stephanie Meyer - god wat heb ik genoten van die boeken als tiener - die hebben geleid tot mijn ontdekking van De Hongerspelen van Suzanne Collins en de Edelsteen-trilogie van Kerstin Gier. Oh, en binnen het genre zelf draag ik vooral fantasy boeken een warm hart toe.
Jaike: YA sowieso! Maar binnen het YA genre zijn de fantasy boeken toch wel mijn favoriet.

Favoriete boek uit dat genre? 
Joany: Dat vind ik een ontzettend moeilijke vraag. Mijn favoriet veranderd namelijk nog al eens afhankelijk van mijn stemming. Nu ik dit type is het eerste boek wat me te binnen schiet: Allerzielen van Deborah Harkness. (Dit is stiekem geen Young Adult, maar ik heb besloten dat valsspelen mag omdat het vervolg wel op de YA tafel lag bij het boekenfestijn in Ahoy ;)) 
Jaike: Dit is net vragen aan een moeder welk kind zij het leukste vindt. Onmogelijk maar Harry Potter en Divergent staan wel heel hoog!

Ik lees alleen maar Nederlandstalige boeken, zowel van Nederlandse auteurs als vertaalde boeken.
Joany: Hier kan ik het niet harder mee ONEENS zijn. Ik lees juist heel graag Engelstalige boeken en dat moet ook wel wanneer Nederlandse uitgevers halverwege een serie besluiten dat hij niet lucratief genoeg is en stoppen met vertalen! Ja, ik heb het over Stuck van Lisa T. Bergren, Witte Kat van Holly Black en de Nachtjagers-reeks van Jeaniene Frost. Dan moet ik wel in het Engels lezen wil ik weten hoe het verder gaat. 
Wel moet ik daar even bij zeggen dat ik - indien ik weet dat het boek in het Nederlands uitkomt - wacht op de vertaling. Zo wil ik mijn steentje bijdragen aan de boekenindustrie in Nederland: door Nederlandse boeken te kopen wanneer dat kan.
Jaike: Ik ben het hier helemaal mee oneens!  Ik lees juist heel veel Engelstalige boeken. Vooral ook omdat ik vaak te lui ben om op te vertalen te wachten. Vooral als het boek voor in die serie eindigde met een enorme cliffhanger! Maar ik kan wel met trots zeggen dat ik ook boeken van eigen bodem lees. Laat ik daar nou heel erg trots op zijn! Maar om te zeggen dat ik alleen maar Nederlandstalige boeken lees ga ik wel iets te ver. 

Als een nieuw boek uit komt in het Engels wacht ik totdat de vertaling uit komt. 
Joany: Dit doe ik dus ALLEEN als ik weet dat er een vertaling komt op het moment dat ik word overvallen door het: Gimme, gimme, gimme-gevoel in de boekhandel of tijdens het surfen op The Book Depository. 
Sowieso verschijnen er natuurlijk véél meer Engelstalige boeken dan Nederlandstalige boeken binnen mijn geliefde YA-genre. Al gaat het langzaam maar zeker de goede kant op in Nederland ;) 
Jaike: Nee dat doe ik eigenlijk nooit. Ik lees het boek eigenlijk meteen al in het Engels en wanneer de vertaling uitkomt, als ie in de eerste plaats al uit komt, lees ik het boek gewoon nog een keer. Ook doe ik dit omdat veel boeken van auteurs die ik lees, gewoon niet in het Nederlands uitgegeven worden. Laat ik Splintered van A.G. Howard als voorbeeld nemen. Geweldig boek alleen niet vertaald. Hoewel ik wel denk dat het een hit gaat worden hier.

Wacht jij wel op de vertaling of lees je meteen de Engelstalige versie?

CONVERSATION

3 reacties:

  1. Leuk om de vragen en antwoorden te lezen :) Er zitten we herkenbare antwoorden tussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik lees meestal meteen de Engelstalige versie! Ik lees liever Engelstalig, omdat ik vind dat de meeste dingen dan net wat beter worden overgebracht. Waarschijnlijk zou het me ook te lang duren om te wachten tot de vertaling er is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke rubriek dit! (als mede boekenwurm)

    BeantwoordenVerwijderen