New Adult nay of yay?

Een maand geleden verscheen op hebban een bericht over het New Adult genre. Het kwam er op neer dat de auteur van die collum, het New Adult genre een beetje overrated vindt. Dat het geen toevoeging heeft. Maar ik kan zeggen dat het een genre is waar je in moet groeien.
Mijn eerste New Adult boek was Het Boek van Tess van Miriam Bruijstens. Ik moet zeggen als ik Het boek van Tess later had gelezen had ik er zo veel meer van gehouden, Ik zeg niet dat het me tegenviel maar als ik met iets meer NA ervaring terug kijk is Het boek van Tess toch wel een van de betere NA boeken.

Wat zijn New Adult boeken precies? Het zijn Young Adult boeken die een stapje verder gaan. Is het je nooit opgevallen dat er in YA boeken eigenlijk altijd de seks vermeden wordt. Daarom vond ik het YA genre perfect voor mij. Maar kleine meisjes worden groot, en ik word over een half jaar alweer achttien(!) wat betekent dat mijn smaak wat betreft boeken ook verandert. Ik niet meteen in de erotische boeken gedoken, dat gaat mij weer iets te ver, daar is het NA genre perfect voor. Het gaat wat betreft seks verder dan het YA genre. 

Als je, net als mij iets anders dan het stereotype YA boek wat anders wilt lezen is het NA genre perfect. Het is YA maar dan iets volwassener. Auteurs als J. Lynn en Colleen Hoover zijn geweldig om mee te beginnen. Liever een NA boek van eigen bodem? Lis Lucassen is de enige Nederlandse NA auteur waar ik tot nu toe iets van gelezen heb. 

Voor mij was het ook wennen. Hé is dat nou seks? Ik klink nu misschien dommer dan dat ik ben maar ik was zo aan het YA genre gewend dat ik niet beter wist dan dat ontweken werd. Maar bereid je voor, de meeste NA boeken hebben een onweerstaanbare mannelijk hoofdpersoon. Het is moeilijk om niet van ze te houden. 

Wat mij betreft is het New Adult genre een echte yay. Ik denk dat de lezers tussen de 17 en de 21, die in een overgangsleeftijd zitten. Het klinkt raar, volgens 'de regels' ben je dan te oud voor het Young Adult genre maar zit je net niet aan het adult genre. Of ben je gewoon op zoek naar wat volwassener YA boeken dan is het NA genre ook geweldig. 

Als jullie mij nu excuseren ik ben nog steeds niet over Onvoorwaardelijk (Colleen Hoover) heen. Ik moet het verlies nog verwerken. Heb je hem nog niet gelezen GA DAT DOEN! Maar zorg voor genoeg tissues, mijn hart is een dag later nog steeds gebroken. 

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie posten