Spijt


Jochem voelt zich niet erg gelukkig in de tweede klas. Hij is het mikpunt van getreiter. David doet er niet aan mee, maar hij durft er niks van te zeggen. De klassenleraar, die gymnastiek geeft, grijpt ook niet in., Hij heeft een hekel aan dikke Jochem. Jochem lijkt zich niets aan te trekken van de pesterijen, die elke dag erger worden. Als de klas weer eens dubbel ligt, lacht hij zelf mee.
Maar op een ochtend krijgen ze van de rector te horen dat Jochem na de klassenavond niet is thuisgekomen. David voelt zich schuldig. Waarom heeft hij zijn mond ook nooit opengedaan? Samen met een vriendin gaat hij Jochem zoeken om te zeggen dat het hem spijt. Dan vinden ze Jochems tas in het meer. Misschien is het al te laat..


Titel: Spijt
Auteur: Carry Slee
Aantal bladzijde: 144

Speelt zich af in: Nederland

Samenvatting

Jochem wordt gepest omdat hij dik is, zijn vriend David doet  er niks aan. Niemand doet er eigenlijk iets aan, zelfs hun mentor die zelf ook een hekel heeft aan Jochem. Wanneer ze met gym zijn kleren verstoppen is dat de druppel voor Jochem. Na het klassenfeest komt hij niet meer thuis. David voelt zich schuldig en gaat opzoek naar Jochem. In de rivier vindt hij alleen Jochems tas. Jochem heeft zelfmoord gepleegd omdat hij het getreiter zat was.

Mijn mening

Ik vind hem wel kinderachtig geschreven, meer voor kinderen van 10/12 jaar oud. Maar de boodschap van het boek kwam wel aan. Hij is wel heel realistisch geschreven waar ik zeker wel van hou. De kaft spreekt me niet erg aan maar het verhaal zeker wel. Hij is niet echt een aanrader voor de wat oudere mensen.

Ik denk dat iedereen Spijt wel kent, zo niet van het boek dan wel van de film. Hoewel ik de film niet heb gezien is Spijt best indrukwekkend het geeft een grote boodschap met zich mee. Niet pesten, de gevolgen hiervan worden ook weergegeven. Heel mooi geschreven maar Spijt is meer naar de 10 jarige geschreven.

Ik geef Spijt 3.5/5

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie posten