Extreem Luid & Ongelooflijk Dichtbij

Oskar Schell is uitvinder, sieradenontwerper, amateur-entomoloog, francofiel, slagwerker, verwoed schrijver van fanmail, pacifist, archeolooog van Central Park, romanticus, Groot Ontdekkingsreiziger, juwelier, acteur (Yorick in de schoolvoorstelling van Hamlet), inconsequent veganist, verzamelaar van: zeldzame munten, vlinders die een natuurlijke dood zijn gestorven, Beatles-spullen, miniatuurcactussen en halfedelstenen. Hij is negen jaar.
Oskar heeft zijn vader verloren bij de aanslagen op het WTC in New York. In zijn vaders kledingkast vindt Oskar een vaas, en wanneer hij die per ongeluk laat vallen ontdekt hij een vreemd uitziende sleutel. Dan begint de jonge Oskar een zoektocht die hem door de stad New York zal voeren, in een poging betekenis te geven aan de zinloze dood van zijn vader.




Titel: Extreem Luid & Ongelooflijk Dichtbij
Auteur: Jonathan Safran Foer
Aantal Bladzijde: 346
Speelt zich af in:  New York en omstreken (VS)
Uitgeverij: Anthos

Samenvatting

De negenjarige Oskar verliest zijn vader met de aanslagen op 9/11. Hij besluit na de dood van zijn vader door zijn spullen te gaan zoeken. Dan vindt hij een vaas waar een sleutel in zit. Onder op de vaas staat de winkel waar hij van is en Oskar gaat op zoek naar het slot bij de sleutel, makkelijker gezegd dan gedaan. Zonder zijn moeder en oma veel te vertellen gaat hij op pad, hij wordt na een tijdje vergezeld. Ondertussen lees je ook gebeurtenissen van zijn oma en opa uit 1945. Oskar heeft zijn opa nooit gekend. Zijn oma en zijn opa komen weer na heel veel jaar in contact met elkaar. Oskar leert zijn opa kennen ook al weet hij niet dat de persoon die hij ontmoet zijn opa is. Na een paar jaar geeft Oskar de zoektocht op totdat hij een telefoontje krijgt. Vindt hij het slot nou wel of niet? Ik ga het niet zeggen.

Mijn mening

Ik vind het boek echt prachtig geschreven, ik heb altijd al de film willen zien (ben inmiddels niet verder gekomen als een half uur), zo ben ik achter dit boek gekomen. Ik vind de tekeningen, foto's en brieven in het boek echt prachtig zo krijg je echt een beeld van Oskars leven. Het feit dat de auteur gekozen heeft om zijn oma en opa in het verhaal te betrekken vind ik mooi. Het boek sleurde me mee tot het einde. Als je geen aandacht of concentratie hebt voor het boek snap je er helemaal niks van. Op het einde kwam je op een hele mooie manier te weten waar de titel op slaat, dat vond ik echt prachtig.

Ik geef Extreem luid & ongelooflijk dichtbij 4/5


De film

Ik heb (helaas) de film nog niet helemaal gezien, maar hier is de cast:

Oskar ~ Thomas Horn
Linda (Oskars moeder) ~ Sandra Bullock 
Thomas (Oskars vader) ~ Tom Hanks
Oskars oma ~  Zoe Caldwell


Voor de volledige cast klik hier


Wat vinden jullie van deze film en boek? Ik ben erg benieuwd!

CONVERSATION

2 reacties:

  1. Yeeh een boekenblog! Ik hou van boekenblogs:) Ik volg je nu. Klinkt als een erg mooi boek, ga het zeker onthouden. en de film lijkt me ook mooi!
    Liefs,x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt als een heel mooi boek!
    Liefs!
    http://anneauty.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen