The Promise

Londen, 1914. Belle Reilly heeft eindelijk het leven dat ze wil, met dank aan haar toegewijde echtgenoot Jimmy en de hoedenwinkel waar ze als kind al van droomde. Maar de dreiging van de Eerste Wereldoorlog hangt in de lucht, en als Jimmy het leger in gaat en naar de loopgraven van Ieper vertrekt, verandert Belles leven ingrijpend. Haar veilige wereld stort in en Belle besluit dat ze niet langer aan de zijlijn kan blijven staan: ze geeft zich op als vrijwilliger bij het Rode Kruis. Ze kan aan het werk als ambulancechauffeur in Frankrijk. Daar kruist ze al snel het pad van Etienne, een man die een belangrijke rol speelde in haar jeugd. Voor ze het goed en wel beseft wordt Belle verscheurd tussen loyaliteit en verboden passie... 
Titel: The Promise
Auteur: Lesley Pearse
Aantal bladzijde: 503
Speelt zich af in: Frankrijk, Engeland & Nieuw Zeeland, 
Uitgeverij: Boekerij

Samenvatting

Het verhaal van Jimmy en Belle gaat verder, ze zijn intussen getrouwd en Belle heeft haar eigen hoeden winkel waar ze zo van droomde. Maar dan staat de 1e Wereldoorlog voor de deur en Jimmy besluit om mee te vechten. Belle is hier kapot van. Vlak voordat Jimmy gaat ontdekt ze dat ze zwanger is. Wanneer Jimmy weg is wordt ze overvallen en met ernstige verwondingen. Ze blijkt een miskraam te hebben, Jimmy komt voor dan even naar huis om voor Belle te zorgen. Belle heeft Miranda ontmoet wie flauw viel voor haar winkel. Samen besluiten ze om te gaan werken in het ziekenhuis zodat ze in Frankrijk de gewonden mogen verzorgen. Uiteindelijk mogen ze samen naar Frankrijk. Ze moeten daar de gewonde van een bepaalde plek naar het ziekenhuis vervoeren. Wanneer Miranda's auto niet start wanneer er een trein aan komt is ze op slag dood. Belle is hier kapot van en dan verschijnt Etienne in zijn Franse uniform. Hij en Belle beleven de beste nacht sinds tijden. Jimmy raakt gewond met de slag om Ieper (Ypres) hij verliest een arm en een been. Even later gaat Belle naar huis, naar Mog en Garth. Wanneer Jimmy thuis komt is hij niet zichzelf, hij wil dood en doet heel vijandelijk. De oorlog heeft hem veranderd. Wanneer de Spaanse griep Engeland heeft bereikt wordt eerst Garth ziek, iedereen is er kapot van, niet veel later overlijdt hij. Een week later wordt Jimmy ziek, ook hij overleeft het niet.  Belle en Mog zijn er kapot van en dan opeens komt Vera een van de vrouwen met wie Belle gewerkt heeft langs. Zij stelt voor dat ze met haar naar Nieuw Zeeland gaan en daar gaan wonen. Zal Belle naar Nieuw Zeeland gaan en Etienne ooit nog zien? Dat ga ik niet vertellen.

Mijn mening

Ik heb dit boek met heel veel plezier en tranen gelezen. Het meeste is vanuit Belle's oogpunt geschreven, maar een paar hoofdstukken vanuit die van Jimmy. Dit vond ik een super leuke verandering in het boek. The Promise is veel minder seksueel geschreven dan dat Belle is. Hierdoor kon ik hem wat makkelijker op school lezen. Ik vind hem niet zo goed als Belle maar hij heeft zeker wel iets wat Belle niet hieft : drama. Toen Jimmy en Garth overleden waren moest ik huilen. De stukken in de oorlog vind ik zo mooi geschreven, wanneer ik het nummer Warrior luister (Demi Lovato) moet ik aan dit boek terug denken. Ik raad hem zeker aan voor de mensen die Belle ook hebben gelezen!


De Nederlandse vertaling (de belofte) komt op 23 oktober uit, dit is voor de mensen die geen Engelse boeken kunnen/willen lezen.

Ik geef The Promise 5/5

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie posten