Waarom lezen tijdens school zo fijn is

Ik heb er alweer een week school op zitten, en een ding, het valt niet mee om weer in het ritme te komen. Natuurlijk stond ik in de vakantie ook vroeg op om te werken maar dit is anders. Dit is niet eens leuk, ik krijg er niet eens voor betaald. Althans nog niet, als ik in december achttien wordt, krijg ik ook een vergoeding. Maar dat gaat school nog niet leuk maken. Ik zal het maar zeggen, voor mij werkt school stressverwerkend. Vooral als de toetsweek in zicht komt, of straks mijn examens.


Ik zeg niet dat ik veel uur op school heb, een slordige vijfentwintig uur. Hoor je mij klagen? Eigenlijk niet vooral ook omdat ik van mijn vrije tijd hou. Het is kostbaar, net zoiets als goede boeken die zijn ook kostbaar. En ik heb, maar, twee tussenuren. De voordelen van het examenjaar denk ik toch maar. En huiswerk, wat is dat? Tijd zat thuis dus.

Het eerste wat ik doe als ik thuis kom na school is een boek pakken en thee zetten. Want ja thee en boeken zijn een geweldige combinatie. Zo kom ik tot rust na een schooldag. Ik wou eigenlijk lange zeggen maar die heb ik eigenlijk niet. Kom ik aan met gemiddeld vijf uur per dag les. Voor mij maakt het niet uit welk boek het is. Momenteel lees ik Crown of Midnight na school. The road to Queen of Shadows hé. Ik weet dat ik daar zo veel zin in heb. Daarom een re-read. Je moet lezen toch wel leuk blijven vinden.

Als je naast je school of werk geen zin meer in lezen hebt. Oh ja dat herken is helaas maar al te goed. Moet je, dit werkt voor mij altijd, een boek pakken wat je zo geweldig vindt dat je meer wilt lezen. Voor mij is dit Harry Potter. Ik ben na al die jaren nog steeds zo'n enorme fan, klein beetje obsessed. Wie zegt het? Ik zit dit namelijk in mijn Harry Potter pyjama te typen. Nobody cares. 

Ook als ik in een tussenuur mijn boek erbij pak, gaat de tijd sneller. Ik heb door heel wat uitval zo veel meer tijd om te lezen. Ik heb vorige week een mooie hardcover versie van I'll give you the sun gekocht. Ja die met dustjacket so pretty. Het gaat nu niet om het uiterlijk maar om het innerlijk. Wat heb ik genoten van dit boek zeg. Als ik alleen al naar dat boek  kijk krijg ik zin om hem te lezen. En ik merk dat ik vrolijker word. Tenzij ik het einde van Harry Potter en Allegiant ga lezen, niemand wordt daar blij van. 

Kortom lezen tijdens school is zo fijn. Ik ben benieuwd of jullie tijdens en na school andere boeken lezen dan in het weekend? Ik doe dat namelijk wel. Ach ja drie boeken tegelijk lezen kan makkelijk. En waar maken jullie dan het onderscheid in?

CONVERSATION

1 reacties: