Codenaam Coco

Hoe ver zou jij gaan voor vrijheid? Zou je liegen tegen je familie? De vriendschap met je beste vriendin verbreken? De jongen van wie je houdt volgen, ook als dat extreem gevaarlijk is? Zou je je leven riskeren?


Brussel, 1940. Nicole is vijftien als de nazi’s het land binnenvallen. Vastbesloten om terug te vechten, sluit ze zich aan bij het Belgische Verzet. Onder haar nieuwe naam Coco begint voor Nicole een nieuw, gevaarlijk leven als spion. Ze leert dat je op je vijftiende niet te jong bent om een pistool bij je te dragen, een bom te plaatsen en het risico te lopen op gevangenschap, marteling en een gebroken hart. De vraag is niet of ze gepakt wordt, maar wanneer. 


Titel: Codenaam Coco
Auteur: Carmen Reid
Aantal bladzijdes: 336
Speelt zich af in: Brussel (België)
Uitgeverij: Blossom Books

Samenvatting

Nicole haat alles wat met de oorlog te maken heeft. Ze besluit om bij het verzet te gaan. Eenmaal in het verzet leert ze nieuwe mensen kennen, die hetzelfde willen als wat zij wilt. De Duitsers saboteren. 

Mijn mening

Op zijn tijd is een boek over de oorlog heerlijk. Ik heb tot nu toe nog niks gelezen wat vanuit België is geschreven, totdat ik Codenaam Coco tegenkwam. Van de cover kreeg ik niet bepaald een indruk van het boek. Dat Nicole bij het verzet zou gaan wist ik al.

Maar toen ik de eerste bladzijde gelezen had wist ik het, dit wordt niet zomaar een verhaal. Maar een verhaal waarvan ik ga houden. De schrijfstijl van Reid is zo verslavend dat ik het nauwelijks weg kon leggen. 

Codenaam Coco was lekker spannend. Mede doordat het lekker vlot geschreven is vloog ik door het boek heen. Reid mag zeker meer van dit soort boeken schrijven. Ik weet dan een ding, ik ga die boeken lezen!

Het hele verhaal voelde voor mij heel echt aan. Alsof iemand die dit allemaal mee gemaakt heeft het persoonlijk aan mij zat te vertellen. Het voelde alsof ik erbij was en naar Nicole stond te kijken. 

Ik geef Codenaam Coco 5/5

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie posten