De reisgenoten

De trilogie In de Ban van de Ring vormt de grondslag voor de moderne fantastische literatuur en wordt dikwijls genoemd als het beste boek van de twintigste eeuw. J.R.R. Tolkien, professor Angelsaksisch aan de universiteit van Oxford, dacht voor dit werk een complete wereld uit, met een eigen geschiedenis, geografie, taal en mythologie.

Hobbits zijn kleine lieden die in keurige holen onder de grond leven. Ze houden van lekker eten en zijn weinig avontuurlijk aangelegd. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Wanneer Frodo van zijn excentrieke oom Bilbo Balings een ring cadeau krijgt, kan hij niet vermoeden dat dit het begin is van een groot avontuur. De tovenaar Gandalf legt hem uit dat het geen gewone ring is; het is de Ene Ring die door de Donkere Vorst Sauron is gemaakt om er de wereld mee te overheersen. En zolang de Ring niet vernietigd is, zal die dreiging blijven bestaan.

Met een groep vrolijke metgezellen reist Frodo naar Rivendel, waar in de Raad van Elrond beslist zal worden over het lot van de Ene Ring. De Raad zendt het Gezelschap van de Ring erop uit om het kleinood in de vuren van de Doemberg te gooien. Een barre tocht begint.
Titel: De reisgenoten #1 in de ban van de ring
Auteur: J.R.R. Tolkien
Aantal bladzijdes: 496
Speelt zich af in: Middel Aarde
Uitgeverij: Boekerij

Samenvatting

Sinds het moment dat Frodo de ring in zijn bezit heeft gebeuren er nare dingen. De Zwarte Rijders zitten achter hem aan en hij kan Gandalf niet vinden. Wanneer hij wordt neer gehaald komen de elfen hem te hulp. Hij geneest. Zijn reis gaat verder met Sam, Aragon, Gandalf, Gimli en Legolas.

Mijn mening

Ik heb eerst de film gezien voordat ik het boek las. Van de zomer deed ik een poging om dit boek te lezen zonder dat ik de film had gezien en ik kwam er gewoon niet uit. Ik heb een poos geleden de film gekeken en nu kom ik er wel uit.

Ik heb zo genoten van dit boek. Ik deed er wel lang over maar ik vind hem zo goed. Even afgezien van de film die ook belachelijk lang is, is de schrijfstijl van Tolkien apart. Hij schrijft anders als een doorsnee andere auteur maar wel fijn. Het is alsof het een groot verhaal is die verteld wordt. Met veel details. Ik vind het heel fijn lezen. Soms moet ik goed lezen om te weten wat er bedoeld wordt. Origineel komt dit boek uit 1954 en toen praatte ze heel wat anders dan dat ze nu doen.


Ik mis Gollem/Smeagol in het boek. Ik vind hem een erg geweldig wezen. Kijk dan hoe leuk hij is. Wie ook leuk is, is Legolas (Orlando Bloom). Ik vind hem erg leuk om naar te kijken. Telkens wanneer Legolas in het boek kwam zag ik Orlando Bloom voor me. Erg leuk kan ik je wel zeggen!

Ik geef De reisgenoten 5/5

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie posten