Als ik blijf

Het leven van de 16-jarige Mia draait om muziek. Ze heeft net met haar cello een succesvolle auditie gedaan voor het gerenommeerde conservatorium Julliard in New York. Haar vriend Adam speelt in een populaire band. De toekomst ziet er rooskleurig uit. Wanneer Mia, haar ouders en jongere broertje Teddy onverwacht een vrije dag hebben vanwege hevige sneeuwval, besluiten ze gezellig uit te gaan. Maar onderweg, met Beethovens cellosonate nr.3 op de radio, boort een vrachtwagen zich in volle vaart in hun auto.

Aanvankelijk lijkt alles goed. Ze hoort Beethoven nog steeds op de achtergrond, en… ze staat aan de kant van de weg in dezelfde spijkerjurk die ze vanochtend heeft aangetrokken. Maar al snel blijkt dat het helemaal niet goed is. Haar ouders zijn dood en als ze op zoek gaat naar haar broertje, ziet ze een hand uit het raam steken met daaraan de zilveren armband met de kleine cello- en gitaarbedeltjes die Adam haar voor haar 17e verjaardag heeft gegeven. De armband die ze nog steeds om heeft… In de vierentwintig uur die volgen op het afschuwelijke auto-ongeluk, wordt Mia voor een onmogelijke keuze gesteld.
Titel: Als ik blijf #1 Als ik blijf
Auteur: Gayle Forman
Aantal bladzijdes: 223
Speelt zich af in: Oregon (VS)
Uitgeverij: House of Books

Samenvatting

Mia leeft voor de muziek. Ze speelt zelf cello. Na haar auditie voor Julliard krijgt zij een vreselijk auto ongeluk. Har vriend Adam is er helemaal kapot van. Hij mag haar niet eens bezoeken. 

Mijn mening

Ik heb Als ik blijf in het Engels gelezen, ik vond hem erg makkelijk. If I Stay vind ik een mooi boek. Het heeft mij enorm geraakt. Je weet al wat je met je leven wilt doen en dan is het plotseling voorbij. 

Adam vind ik een geweldige jongen, hij is het tegenovergestelde van Mia. Mia is erg klassiek terwijl Adam meer van rock houdt. Het contrast tussen die twee is enorm maar dat maakt het ook weer leuk.Hij is enorm lief voor Mia en probeert hoe dan ook bij haar in het ziekenhuis te komen. Hij laat zich niet tegen houden.

Wanneer Mia in coma ligt krijgt ze flashbacks van voor het ongeluk. Van haar ouders maar ook van Adam. Het is goed te herkennen wanneer Mia weer in het ziekenhuis is en wanneer ze een flashback heeft. Ik vind de flashbacks geweldig. Je leert meer over Mia en Adam als een stelletje. Ik vind ze geweldig.

Ik heb If I Stay ontdekt toen ik de trailer bekeek. En na wat onderzoek bleek het dus op een boek gebaseerd te zijn. Dus ik ging op zoek naar het boek en ik heb hem gevonden. Eenmaal erin begonnen liet het mij niet meer los. Hij is zo aangrijpend. De film wordt in augustus '14 in Amerika verwacht. Hier in Nederland wordt hij op 18 september verwacht. Nog even geduld dus.

Ik heb Als ik blijf 4/5 gegeven.

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie posten