Het vierde rijk

Kun je iets goeds bereiken met de strategieën van een massamoordenaar?

Als de vijftienjarige Blenda midden in het semester op een nieuwe school komt, ziet ze meteen dat iedereen in de ban is van één persoon: Hedvig. Zelfs de rector gehoorzaamt het mooie blonde meisje blindelings. Blenda is nooit populair geweest en droomt ervan om net als Hedvig in de spotlights te staan. En ze is niet de enige. Lena-Stina is goed op school, maar heeft geen plezier in het leven. En Penny verandert steeds in een kopie van anderen, ze is allang vergeten wie ze zelf is. 
Voor een project op school bestuderen de drie meisjes hoe Hitler aan de macht kwam. Ze bedenken een geniaal plan waarmee ze Hedvig van haar troon kunnen stoten. Maar al snel stijgt de macht een van hen naar het hoofd ...


Titel: Het vierde rijk
Auteur: Maria Nygren
Aantal bladzijdes: 393
Uitgeverij: Clavis

Samenvatting

Blenda verandert van school. Als ze op haar nieuwe school aankomt merkt ze een ding, iedereen volgt Hedvig. Hedvig heeft letterlijk iedereen in haar macht. Samen met Lena-Stina en Penny besluiten ze wraak te nemen op Hedvig.

Mijn mening

Op zoek naar een spannend en aangrijpend YA boek? Dan is Het vierde rijk zeker iets wat ik je kan aanraden! Wat voor mij Het vierde rijk zo goed maakte was het feit dat dit eigenlijk op elk moment, op elke school kan gebeuren.

Op elke school is er, denk ik, wel iemand die iedereen kent. Hij of zij staat eigenlijk altijd in het middelpunt van alle aandacht. Zijn er mensen jaloers? Zeker. Dit was ook het geval bij Blenda, Lena-Stina en Penny. En wat doen zij dan, proberen de aandacht te krijgen. 

Ik vind Blenda best wel gestoord. Hoe kom je erbij om Hitler als je voorbeeld te zien? De eerste helft van Het vierde rijk was ik onder de indruk. Hoe alles gebeurde maar vooral hoe Blenda haar partners in crime vond. Toen de plannen eenmaal gemaakt waren, was ik verbaasd. Het lukte ze ook echt. Ik heb met open mond zitten lezen wat er allemaal gebeurde. Oh mijn god, dit is echt dacht ik.

Ik had niet verwacht dat ik zo snel door Het vierde rijk heen zou vliegen. Ik heb er letterlijk maar een paar uur over gedaan. De schrijfstijl vind ik fijn lezen. Dit helpt natuurlijk altijd wel mee. Om eerlijk te zijn ben ik nu nog een beetje in shock. Vooral om hoe heeft dit ooit kunnen gebeuren?

Ik geef Het vierde rijk 5/5

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie posten