Delirium


Het is 64 jaar geleden dat de president en het Consortium de liefde tot ziekte hebben verklaard. Er is een behandeling tegen gevonden die iedereen rond zijn achttiende moet ondergaan. Door deze behandeling worden emoties enorm afgezwakt. De ziekte heeft de tot de verbeelding sprekende naam 'delirium amoris' gekregen. Lena is bijna 18 en kan niet wachten tot ze de behandeling mag ondergaan. Ze is heel bang dat ze de ziekte zal krijgen. Haar moeder heeft namelijk zelfmoord gepleegd, omdat de behandeling op haar geen vat had. Tijdens haar laatste Evaluatie ontmoet ze Alex. Deze jongen blijkt nooit behandeld te zijn en houdt er heel andere denkbeelden op na, waardoor Lena aan alles wat ze heeft geleerd gaat twijfelen. Het verhaal wordt heel boeiend verteld. Elk hoofdstuk begint met een spreuk, psalm of citaat uit een van de boeken die alle kinderen moeten lezen, waardoor je als lezer de denkbeelden van de samenleving leert kennen. Een kleine inconsistentie is, dat er door deze afgevlakte mensen wel heel heftig wordt gereageerd op mensen die niet behandeld willen worden


Titel: Delirium #1 Delirium
Auteur: Lauren Oliver
Aantal bladzijde: 432
Speelt zich af in: Maine (VS)
Uitgeverij: The house of books

Samenvatting

Er was een tijd dat liefde het belangrijkste was op aarde. Mensen reisden naar het einde van de wereld om het te vinden. Ze logen ervoor om het te krijgen. Ze deden er zelfs een moord voor. Toen werd er, eindelijk, een behandeling voor gevonden. De regering verlangt nu van haar burgers dat deze tegen liefde behandeld worden wanneer ze achttien jaar oud worden. Lena Haloway keek altijd uit naar de dag van haar genezing. Een leven zonder liefde is een leven zonder pijn: veilig, afgepast, voorspelbaar en gelukkig. Maar vijfennegentig dagen voor haar behandeling overkomt Lena het onmogelijke: ze wordt verliefd.

Mijn mening
Ik heb het boek niet uitgelezen omdat ik er gewoon niet door heen kwam. Ik begreep het verhaal niet en ik kwam er niet in. Het kan aan mij liggen aangezien ik bijna alleen maar positieve reviews zie maar ik kwam er niet door heen. Ik heb ongeveer 100/150 bladzijde gelezen en ben er toen mee gestopt. Het is geen boek voor mij was mijn conclusie. Hierdoor ga ik niet doorlezen en de vervolgen natuurlijk ook niet lezen. 

Vervolg

Voor de mensen die Delirium wel leuk vonden zijn er twee vervolgen op gemaakt. Pandemonium is het tweede boek in de serie. Je moet niet aan mij vragen waar deze over gaat. Het derde boek in de trilogie is Requiem. De covers van de laatste twee boeken matchen (helaas) voor de liefhebbers niet bij het eerste boek. Natuurlijk is dat jammer ook wanneer je de serie niet leuk vindt. Eerlijk is eerlijk de kaft van Delirium is een plaatje!

Ik geef Delirium 1/5

CONVERSATION

1 reacties: