Stormvogel

Koning Henry V – De Leeuw van Engeland – is al lang dood. In 1437, na jaren van regentschap, is de vrome en zachtmoedige Henry VI volwassen en bestijgt hij de Engelse troon. Zijn kwakkelende gezondheid en zwakke geest maken van hem een slappe koning – Henry gaat ervan uit dat zijn vertrouwelingen, hoofd van de geheime dienst Derry Brewer en William de la Pole, de Graaf van Suffolk, zijn koninkrijk bestieren.

Maar er zijn er, zoals Richard Plantagenet, de Graaf van York, die vinden dat Engeland geleid moet worden door een sterke koning wil het koninkrijk overleven.
Terwijl Engelse territoria in Frankrijk bedreigd worden er thuis geruchten gaan over opstanden, groet de angst dat Henry en zijn adviseurs het land naar de afgrond laten glijden. Als er in het geheim een huwelijk wordt bekokstoofd tussen Henry en de jonge adellijke Francaise Marguerite van Anjou, wordt die angst werkelijkheid.

Stormwolken pakken zich samen boven Engeland als Koning Hendrik en zijn volgelingen thuis en in het buitenland worden aangevallen. Wie of wat kan het koninkrijk redden voordat het te laat is? 



Titel: Stormvogel #1 De rozenorlogen
Auteur: Conn Iggulden
Aantal bladzijdes: 480
Speelt zich af in: Engeland en Frankrijk
Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff

Samenvatting

Henry VI is koning van Engeland. Engeland heeft gebied in Frankrijk wat de Fransen graag terug willen. Daarom trouwt Henry met de Franse Marguerite. Hij denkt dat de ultieme oplossing is, maar niks is anders.

Mijn mening

Ik heb denk ik weer zo'n fase waarin ik heel veel historisch romans ga lezen. Ik vind het juist super leuk om historisch romans te lezen, juist omdat ik ze niet zo veel lees. Om hier verandering in te brengen heb ik Stormvogel gelezen.

Wauw dit boek is echt zo veel meer dan ik verwacht had. Ik dacht heel eerlijk dat het wel op Spel der tronen van George R.R. Martin zou lijken maar dat vond ik dus helemaal niet het geval. 

Vanaf de eerste bladzijde was ik al geboeid. Doordat de perspectieven steeds wisselde werd het voor mij juist steeds leuker om te lezen. Er werd in het begin van elk hoofdstuk niet duidelijk aangegeven vanuit welk perspectief het was geschreven, dit was voor mij niet erg. Dat werd gelukkig snel duidelijk wanneer je begon met lezen. 

Wat een heerlijk boek is Stormvogel zeg. De dikte absoluut niet tegen. Het motiveerde me juist. Ik kan niet wachten tot ik meer in deze serie kan lezen.

Ik geef Stormvogel 5/5

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie posten