Het programma

Sloane denkt wel twee keer na voordat ze in het openbaar begint te huilen. Sinds zelfdoding is uitgegroeid tot een internationale epidemie zou een huilbui haar in het Programma kunnen doen belanden, de enige bewezen behandelingsmethode. Ze heeft al een broer verloren, dus Sloane weet zeker dat haar ouders er alles aan zullen doen om haar in leven te houden. Ze weet ook dat iedereen die het Programma heeft gevolgd terugkeert met een schone lei: hun depressies zijn verleden tijd, maar hetzelfde geldt voor hun herinneringen.

Omdat ze zowel thuis als op school constant onder toezicht staat, zorgt Sloane dat ze zo min mogelijk opvalt en verbergt ze haar gevoelens zo goed mogelijk. De enige bij wie Sloane zichzelf kan zijn, is James. Hij heeft beloofd om ervoor te zorgen dat ze geen van beiden in het Programma terechtkomen en Sloane weet dat de liefde tussen hen sterkt genoeg is om allerlei tegenslagen te weerstaan. Maar ondanks de beloftes die ze elkaar maken, wordt het steeds moeilijker om de waarheid te verbergen. Ze worden alle twee steeds zwakker, depressie ligt op de loer. En het Programma zit op hun hielen. 


Titel: Het programma #1 Het programma
Auteur: Suzanne Young
Aantal bladzijdes: 400 
Speelt zich af in: Oregon (VS)
Uitgeverij: Karakter

Samenvatting

Zelfmoord is een epidemie geworden. Iedereen die alleen maar symptomen van depressie vertoont wordt opgenomen in het Programma. Sloane heeft haar broer hieraan al verloren en doet er alles aan om uit het Programma te blijven.

Mijn mening

Toen hij op de mat viel was ik heel erg blij. Ik bedank uitgeverij Karakter hiervoor. Dit boek is zeker tien keer zo goed dan dat ik verwacht had. Na de eerste bladzijde was ik al weggeblazen. Eenmaal erin begonnen leg je hem niet zo snel meer weg. Dat is iets wat ik heel erg fijn vind. Hij ziet er dik uit maar als je eraan begint is hij. bij mij dan, in een paar uur uit.

Op de eerste bladzijdes maak je gelijk al kennis met wat het Programma doet. Ze komen bij Sloane de klas in om iemand op te halen. Langzaam verdwijnen Sloane's vrienden het Programma in totdat zij mee genomen wordt. 

Op het moment dat Sloane in het Programma zit dacht ik nu wordt het interessant. Het hele idee dat alle herinneringen gewist worden en je soort van opnieuw jezelf moet ontdekken vind ik heel interessant. Het proces van hoe de herinneringen gewist worden wordt goed uitgelegd. Ik was hier heel erg blij mee.

In het Programma ontmoet Sloane Realm. Hij moet ervoor zorgen dat Sloane haar vriend James vergeet. Langzaam wordt Sloane toch verliefd. Maar wanneer ze het Programma uit komt zien ze elkaar niet meer. Het moment dat Sloane thuis komt is een van mijn favoriete momenten. Ik heb best wel vaak hardop moeten lachen.

En dan komt de epiloog. Die was zo verwarrend. Wat ik denk dat er gebeurd is is er toch niet gebeurd? Was de grootste vraag die nog steeds in mijn hoofd hangt. Daar komen wij deze zomer achter wanneer het vervolg uitkomt. Wat tevens ook het laatste boek in de serie is.

Ik geef Het Programma 5/5

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie posten