Matched

''Ik vind dat mensen moeten kunnen kiezen wie hun Match wordt'', zeg ik zwak.
''Hoe ver moet dat gaan, Cassia?'' Haar stem klinkt kalm en redelijk. ''Straks vind je nog dat mensen ook moeten kunnen kiezen hoeveel kinderen ze krijgen, of waar ze willen wonen. Of wanneer ze willen sterven''.

In de Unie is alles zo geregeld dat de inwoners nauwelijks hoeven na te denken en een gelukkig leven kunnen leiden onder het toeziend oog van de Autoriteiten.
Cassia heeft nooit vraagtekens geplaatst bij de keuzes die voor haar worden gemaakt: van de gedichten die ze mag lezen tot de man met wie ze zal trouwen. Maar dan gaat er iets mis...
De perfecte Unie maakt een fout, met grote gevolgen voor het leven van Cassia. Opeens blijkt de Unie helemaal niet zo veilig en onschuldig te zijn - en de Autoriteiten zijn niet gediend van kritische onderdanen.

Een zinderende verontrustende toekomstroman,
Meeslepend, indringend en onvergetelijk,
Matched laat je niet meer los.
Titel: Matched #1 Matched
Auteur: Ally Condie
Aantal bladzijdes: 287
Uitgeverij: Lemniscaat

Samenvatting

In een wereld waar de Unie alles voor de mensen regelt leeft Cassia, op haar zestiende verjaardag gaat ze naar het Matched banket waar ze voorgesteld wordt aan degene waarmee ze gaat trouwen en kinderen krijgt. Alleen in tegenstelling tot ieder ander persoon kent Cassia haar match al, het is haar beste vriend Xander. Wanneer ze met het hiken Ky steeds vaker ziet en steeds meer gevoelens voor hem ontwikkelt gaat het fout. De Autoriteiten houden Cassie steeds meer in de gaten en haar liefde voor Ky blijft niet ongemerkt.

Mijn mening

Klinkt als een leuk boek toch? Naar mijn mening is dat het totaal niet, er zit geen spanning in. Het wordt na een tijdje voorspelbaar. Als je goed nadenkt weet je al wat er gaat gebeuren. Ik zie niet waarom mensen die zo enorm leuk vinden. Er zit totaal geen spanning in, er gebeurt vrij weinig waardoor je wilt doorlezen.

Na ongeveer 200 bladzijdes heb ik het gehad. Wat er met Cassia gebeurt interesseert mij totaal niet. Dat ze gematched is met Xander en dan Ky leuker vindt boeit me niet. Ook al zeggen de Autorieiten dat ze met Xander moet zijn en dat Cassia dan rebels is, komt niet erg interessant over. 

Alles wat Cassia doet interesseert mij eigenlijk ook vrij weinig. Na het lezen van de achterkant van het boek had ik veel meer dan dit verwacht. Ik had gehoopt dat dit een boek was zonder hopeloos liefdesverhaal en gewoon een goed boek is. Helaas is dat niet, en heb ik hem niet eens kunnen uitlezen zonder in een leesdip te komen.

Omdat ik hem niet uit heb gelezen geef ik hem 2/5  

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie posten