Free to fall

Wat als er een app zou zijn die je vertelde naar welke muziek te luisteren, welke koffie te bestellen, of zelfs wat te doen met je leven - een app die je kon verzekeren van volmaakt geluk? Wat als je nooit meer hoefde te falen, nooit meer de verkeerde beslissing hoefde te nemen?

Fast forward naar de nabije toekomst. Apple en Google zijn vervangen door Gnosis, ontwikkelaars van een lifestyle-app die Lux wordt genoemd. De zestienjarige Rory Vaughn heeft Lux altijd voor alles geraadpleegd. Net zoals iedereen. Rory weet dat ze voor een gelukkig, gezond leven alleen maar hoeft te doen wat de besluitvormings-app Lux haar vertelt. Als ze wordt aangenomen op de school van haar dromen, de elitaire kostschool Theden Academy, lijkt niets een gelukkige toekomst in de weg te staan.

Maar al snel beseft ze dat er iets niet klopt onder het ogenschijnlijk perfecte oppervlak van haar prestigieuze school. Dan ontmoet ze North, een knappe hacker die leeft zonder Lux. Langzaam valt ze voor zijn manier van leven – en al snel gaat Rory tegen de aanbevelingen van Lux in. Maar wanneer haar leven op instorten staat, slaat de Twijfel toe… 

Titel: Free to fall
Auteur: Lauren Miller 
Aantal bladzijdes: 496
Uitgeverij: Veltman

Samenvatting

Er bestaat nu een app die alles voor je betaald. Lux bepaald alles voor je zodat je een gelukkig leven gaat leiden. Rory gelooft daar in, net als alle andere tieners, totdat ze North ontmoet en haar leven op zijn kop staat.

Mijn mening

Eigenlijk had ik best wel hoge verwachtingen van Free to fall. De achterkant klinkt veel belovend. Maar eigenlijk ben ik een klein beetje teleurgesteld. Schrik totaal niet van het aantal bladzijdes. Free to fall heeft een groot lettertype.

Door het boek heen zie je Rory veranderen. Hoe zij in het begin zweert bij Lux tot het moment dat ze Lux niet nodig heeft. Ik vind het altijd heel leuk om te zien hoe personages zich ontwikkelen.

Je wordt eigenlijk niet meteen in het hele Lux drama gegooid. Daarom waren de eerste hoofdstukken voor mij wat moeilijk te lezen. Maar wanneer Rory naar Theden gaat begint alles. Op Theden ontmoet zij North, hij leeft zonder Lux. In het begin vindt Rory dit raar maar iedereen kan zijn of haar mening bijstellen toch?

Dit boek trok mij juist doordat het zo realistisch lijkt. Wie zegt dat er over een paar jaar niet een app zoals Lux bestaat. Hoe makkelijk is de mensheid te beïnvloeden? Dat laatste zie je in Free to fall. Ik kreeg kippenvel toen ik las hoe Lux met de mensheid om gaat. Ik hoop dat dit niet te wachten staat voor ons!

Ik geef Free to fall 4/5

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie posten